МИКС-ПОЕЗИЈА
ЗА ДЕЦУ
Књижевност је нajprovakativnijа i
najsubverzivinija igra duha spram date nam stvarnosti. Захваљујући баш тој игри, она је у sebi preobrажава и уводи у једну другу
датост, чудесну и аутентичну. Пратећи тај њихов саоднос, правце и домете
творачке игре духа, а преводећи то на медиј песништва, њиме је највише
експериментисао, Мирољуб Тодоровић каже
како „песма помера границе света“, како је сама по себи „догађај света“ и у
самој „структури света“.
Колико та игра духа може бити
неукротива и мимо стандардних матрица обликовања песминог света, сведочи
нам и песништво за најмлађе – дечја
поезија ствараоца који је постао парадигма
за њен парадоксални свет и играрију духа каква је до јуче била
незамислива. Реч је о новосадском сатиричару и песнику Попу Д. Ђурђеву (1953).
А повод је новоизашла књига „Мадам Тисо, Дунав Тисо“ (Међународни фестивал
поезије – „Смедеревска јесен“, Смедерево, 2014).
Поезија за децу Попа Д.Ђурђева
једна је од најотворенијих за нове и досад непознате поетске игре у савременом
песништву за најмлађе, а што је чини посве модерном у поступцима обликовања и
подједнако интересантном и за одрасле.
Прво што пада у очи, а то је да је њено „тело“ предаторско – храни се
свачим и „једе“ све: предмете, механичке справе, алатке, биљке, инсекте, птице
и животиње, замајеве, аждахе; храни се
насловима књига, прича, песама,
филмова, представа, „окрајцима“ разних мисли и стиховима из других књига
(користи цитате); узима са царских трпеза али и рекламних „депонија“ телевизија
и новина. Ограничења у томе као да нема.
А све са циљем да се створи шарен-свет који ће укључити машту,
заинтересованост, промишљање, смисао за
комбинаторику и духовну игру
детета; да домишља свет и само зађе с ону страну видљивог. Али и да му
покаже (на неким примерима) како се текстови могу правити и читати и на
другачији начин.
Док обликује свој уметнички свет, Поп Д. Ђурђев деконструише стварни
свет, али чува нити које га држе у везу
са традиционалним – змајевско, радовићевско, ршумићевско није најурено из
његових песама, већ стално провејава кроз нонсенс спрегове, досетке и ритмичке
блискости. Он иде и за сигналистичком поетиком која му отвара
простор за графичко-визуелне структуре таквог устројства да се песма може читати
хоризонтално, вертикално, дијагонално или комбиновано – као у песмама: „Ког је
пола ваш бицикл“, „То је оно право“, „Писмо из бојевог гађања“. Има их чисто визуелних
и визуелно – вербалних ( стихованих).
Ту су и конструкти песама сатворених
од знакова из сфере маркетинга
(логотипа) који митологизују одређене произвођаче, производе и купопродајни
аспект нашег трајања. Ђурђев деструише
њихову првобитну поруку и у новоствореном контексту развија иронично-хуморну,
шаренилом обележену, уметничку текстуру. Међу њима су и остварења са
отежаном комуникацијом – праве
„мозгалице“ или „главоломке“.
Песник Ђурђев у поетизацији својих светова, рекосмо, користи и поступак
цитатности или игру интертекстуализације: преузима наслове, синтаксичке изватке
из других дела, ликове, ситуације и, уз поигравања, ставља у функцију
иронијско-хуморне пројекције дечјег света. То би биле песникове конекције и
линковања са познатим, односно прочитаним, у циљу стварања малих сазвежђа од
књига у једној књизи. Користи арго-језик и бирократско-политичке фраземе дошле у
нашу свакодневицу преко медија, и опет
да песма буде што успешнија „зезалица“ у „обрачуну“ са таквим, обездуховљеним
светом.
Међутим, оно што је одређујуће за последњу књигу Ђурђева, то је њена
идиоматска природа, настала из употребе непотрошивих говорних константи у
језику, којe и нису
друго до „клишеи, нерашчлањиви скупови речи“ у говору једног народа
(
везана врећа, чизма главу чува, хватају зјале, има да роди мечку, кад се
прашина слегла, мртав хладан, Дрвена Марија, жалосна му мајка, обрни окрени, ко
руком однето, врбов клин и др.). Ово пак, код младог читаоца, буди радозналост
и враћа га на врело живог говора, на
гипкост, мудрост и пластичност казивања.
Поезија
Попa Д.Ђурђева
нуди се, дакле, као микс/стапање низа поетичких слагања која чине да она буде и
нонсенсна (почев од самог наслова), визуелно-вербална, интертекстуална,
интермедијална, ребусна, постмодернистичка, идиоматска поезија. И она не
опевава постојећи свет, већ из њега ствара нов, загонетан и на сто начина
оцветавајући свет.
"Дневник", 20. април, 2015. год. Ч. Ђ.
Нема коментара:
Постави коментар