ЦРЊАНСКИ И ТАМНИ ТОН НЕЗАДОВОЉСТВА
Новосадска „Академска књига“ један
је од респектабилних издавача последњих година у нас како по значају издатих
наслова тако и по естетској провокативности белетристичких дела.
У свом одабиру за 2014. годину, она
нам доноси и дело „Трагом Црњанског“ Мирка Магарашевића које је, по структуирању
и перспектива из
којих аутор прилази и сагледава великог песника, једно од ретких интригантних
остварења у овом књижевном тренутку.
Песник, критичар, преводилац и
есејиста Мирко Магарашевић, пореклом из познате београдске породице, а која је (стицајем околности) била у блиским
пријатељским односима са Милошем Црњанским и његовом супругом Видом још с
почетка тридесетих година прошлог века, под снажним младалачким утисцима и
сећањем на пар сусрета са великим
песником, након његовог повратка из дугогодишњег лондонског избеглиштва у Србију
(1941 – 1965), после више деценија,
објављује књигу „дубоке оданости“. Књига исијава сав обзир и љубав аутора према Песнику, његовом делу, грађанској традицији, својој породици као остатку те
традиције и искреном пријатељству, бележећи при томе како оно врхуни у повременим сусретима, ручковима, дискретним
разговорима, у смиреним тоновима и унутрашњим тишинама.
Фасцинација Црњански, иако траје педесет
година, не сахне већ, насупрот томе, све већма траје, преображава се и добија
на кристализацији. Управо о томе говоре и два сегмента ове књиге, сачињене од
текстова објављиваних у текућој периодици. У првоме је – кроз четири спонтана
сусрета са великим Писцем (1966, 1970, 1971.
и 1973) – дат физички профил овог
српског великана. Сваки од тих сусрета „изблиза“ у младом човеку, касније
медицинару и зрелом књижевном ствараоцу, буди узбуђење, оставља „дах незаборава“ јер је то привилегија да се
буде поред неког ко је већ животно опустошен и сагорео али чије дело и судбина
почињу тек да се митологизују. У другом сегменту, много обимнијем, аутор прати
духовни флуид који суматраистички струји Црњансковим песништвом, и хвата
Песников унутрашњи профил меланхолијом настањен.
Црњански се 1966. године, после
двадесетпетогодишњег странствовања, први пут појављује у дому старих пријатеља,
такође пречанског порекла. Том приликом, будући аутор ове књиге, у расположењу
младалачке „свете напетости“ упамтиће и заувек понети слику уморног лица
седамдесеттрогодишњег Песника, специфични анатомски положај његове доње вилице,
маркантни изговор његовог рулајућег „р“, али посебно „сјај песникових очију“ у
којима је видео жар живота. И још нешто, врло важно: понеће представу о његовим
кратким питањима и сведеним исказима којих никад није било много. Ти искази,
лишени било каквих ауторових коментара, биће у свести онога који пише књигу носивни знаци иманенције Црњансковог бића. А
они су: 1) Милета, рат и време су нас опустошили“; 2) „Друге су сада сенке око
нас“ и 3) „Наше смрти се нагомилавају“. И кад се заврши читање целе књиге,
изговорене речи не престају да се памте. Утисак – као да их је отргао из властитог песничког контекста, и
тиме још једном подвукао сву условљеност својих умора, сумњи, зебњи и оне
велике меланхолије која ће потећи његовим песничким остварењима.
Мирко Магарашевић се овде показује као
писац мере речи, који се чува великих реторичности и неукусног „гурања“ себе у
први план. Он – због свог дигнитета – следи суздржаност како Песника тако оца и
мајке. Тиме он имплиците показује да је ипак неко и да много држи до свог
грађанског порекла.
И док је први део књиге од приватне
документарности, са спонтаним залажењем у досад затворене породичне и
пријатељске саодносе, други план књиге је од критичко-есејистичких текстова
(осам их је), отворених, ерудитивних и аналитичких, са изведеном синтезом на
самом крају. Заправо, реч је о сегменту у коме М. Магарашевић успоставља
унутрашњи профил Црњансков, боље рећи трага за његовом меланхолијом и оним што
је – као сублимат песничког дела – увелико генерише. При томе он полази од многих биографизама Песника (како у животу тако и у делима); у своја
разматрања укључује позната имена неких истраживача, дајући им за право или их
оспоравајући.
Аутор књиге, на крају, прихвата истину да
меланхолија и трагично осећање живота Црњансковог исходи из „неиспуњења“ себе и
нагомилане „недовољности“ у себи, и то по семантичкој оси: туђина – завичајност
– Београд („изгубљени сан“) – Сербија – колектив (национ) – „неоствареност
пројектованих идеала“ – осећај „изгубљеног припадништва“ – пролазност –
деструисање постојећих вредности – „тескобне слутње“,антиципација „ужаса нових“.
Стога је, и по повратку у отаџбину 1965, изговарао горке речи и показивао горки
осмех, како се каже у књизи.
Све су ово семантичка језгра или капсуле у којима су похрањени многи
антрополошки смислови Црњанскове
егзистентности, али, на емотивном плану, монохроматски обојени. Детерменише их
тамни тон незадовољства, празнине и
тешке меланхолије.
Магарашевићеву књигу, што је ствар истраживачке озбиљности, прати и
текстолошка апаратура: биографије, предметно-тематски регистар, именски
регистар; фотографије, посвете и факсимили Црњанског, коришћена литература.
Књига – за издавача: погодак, за
читаоца: ужитак.
"Дневник", 27. април 2015.год. Ч. Ђ.
Нема коментара:
Постави коментар