АПСТРАКТ(ИЗАМ)
ПЕВАЊА СИМОНА ГРАБОВЦА
Симон Грабовац: "Концентрични кругови", Орфеус, Нови Сад, 2015.
Када
песник Симон Грабовац (1955), односно
његов алтер его (лирско ја у песми),
на почетку оглашавања себе у песништву (Кртичњак, 1979) каже о неком да се „увукао
у нутрину пејзажа“ и – претпостављамо – ту изградио себи станиште, и када доста
касније подвуче: „све се догађа изнутра“, а онда заиска да му реч „буде
заумна/да се не може објаснити“, онда је он одредио своју стајну тачку, око
које ће се правити концентрични кругови. Они ће се, као на води, ширити и
бивати све већи, то није спорно, али је њихова метафизичка природа већ одређена
том тачком која се неће мењати („нема одустајања у истој тачки сам“). Правећи
избор из Грабовчевог песничког десетокњижја, са насловљеношћу „Концентрични
кругови“ (Орфеус, 1914), Зоран Ђерић – успостављајући 17 кругова у књизи – као
да је то имао на уму, а што овом песмотворењу даје један дубљи поетолошки
смисао.
Симон Грабовац је у српску поезију пристигао на таласу неоавангардизма с
краја седамдесетих година, када још одзвања Решиново „Стругање маште“. Грабовац
не песмотвори у име човека (општег), нити јаве, ни чулне спознаје, већ – на то
упућују и претходне назнаке – у име песничког сна: да се усталасано и
преливно у индивидуалном, а слободном кретњом слике и језика изван „решетака“
већ препознатљивог песничког праксиса, разлије у песмама као тамна и
непредвидљива вода. Овим се пак жели рећи да ће трајање Грабовчевог певања
обележити апстракт(изам), конкретније – апстрактни експресионизам.
Скоро свака песма Симона Грабовца, као и апстрактно сликарско дело,
опстаје у измаглици значења. Директних именовања нема, сходно аутопоетолошком
ставу: „ све је у нијансама/ што се преливају.“ Зашто? Песма је отисак менталних
флуидних стања; она је (заједно
са тмастим језиком)
носилац слободног дотока покренуте енергије која навире из несвесних, сновних и
фантазмагоричних дубина субјекта, у којима су, између осталог,
„ускладиштени призори“ и „слике
детињства“. Језик је, дакле, проводник, а песма хваталица „одсјаја невероватно
богатог далеког подсвесног света“, како сам песник каже. Зато је спољни свет и
остао изван песме и свео се на коју крхотину или бледе обрисе. У њему нема
човека, упризорења, сусрета, интеракције. Само се на два места, чини се, јављају
гомиле у понетом кретању, што су налик стихијном ваљању крда. Панорамични обрис
обезличеног мноштва које прати негативна афекција. „Свет се распао у
парампарчад“; он је сав од егзистенцијалних и метафизичких рупа и траје се у
рупама, по чијем безданом дну човек бауља.
Спољни свет Симона Грабовца, опустошен и празан, сведен је на мали низ
предметности које постају „опсесивност“ (Иван Негришорац): дрво, сто, столице,
ормари, полице, ножеви, ципеле, врата, чекић, велики ован, вода, река без
обала, земља, ваздух, рупе, зид, бројеви – све речи са тамним наносима значења
у себи. А та „окупираност стварима“ (која асоцира на додирност са поетиком
Новице Тадића), настаниће и његова три сјајно изведена есеја о позоришту (16.
круг). И у њима нема ни позоришних људи, нити људи у позоришту (публике), већ
сама поетизација реквизита, помагала: столица, светлосни ефекти, костими,
сценографија, глумчев глас – као продужености, протезе глумаца.
„Нутрину
пејзажа“, затвореног у бићу, а усталасаног, одређују – несигурност, стрепња
(анксиозност), страх од рушилачког и ништења, од есхатолошког... Амплитуда
узнемирености стално се мења, опада и расте до успаничености. А све то води у
регресију, у редукованост субјекта, у аутоматизам усплахирених понављања истих модела
синтаксичких конструкција, речи. Наравно, у функцији спољне претње, психолошког
„аларма“ да је биће угрожено и да ће се
под дејством неких сила извана просто распасти и разлити. Посебно место у томе имају
елементи несвесних таложења, предмети са „митским сенчењима“: зид, вода, ватра, ветар, рупе, па и „велики ован“ чија је
смисленост у сталном колебању . Као једини симбол одбране и обрачуна јавља се
„чекић“ – у њему је моћ делања, сила преображавања, правде и освете, али и одлучност,
удар рушилачког.
Треба истаћи и то да су неки од ових метафизичких аспеката Грабовчевог
певања већ доловљени, мада не и детаљно разматрани, још у првим круговима
његовог јављања ( И. Негришорац, Ј. Зивлак, Ђ. Писарев, З. Ђерић и др.).
Једном означена стајна тачка овог
поетизма још се брани ставом песника да треба тако и да остане, као зарек пред
самим собом. Међутим, читалац поставља притање није ли време да се пређе преко
„мутне воде“, изађе из „магије“ концентричних кругова апстракт(изма) и крене у
већу и опипљивију отвореност стварања. Крај књиге (17. круг), епилошка песма,
децидно пак потврђује да од тога неће бити ништа.
"Дневник", 1.јун 2015.год.
Нема коментара:
Постави коментар