НА ПЕСНИЧКОМ СПЛАВУ МИЛАНА НЕНАДИЋА
Случај је хтео да четрдесетогодишње песниковање Милана Ненадића
(1947) буде обележено на најбољи начин: наградом „Петровдански венац“
(Калиновик, РС) за збирку песама „Редна чаша“ (2012) и књигом изабраних песама
„Венац за Гаврила – Завештање“ (2014) која иде уз награду.
У овој завештаној поезији (избор самог песника), Ненадић се креће
песничким координатама назначеним већ у песми „Ненадић“ која је више израз
његовог аутопоетизма неголи особитог
уметничког досега. У њој он потенцира дисхармонију света, сукоб субјекта са
светом али и конфликност у самом субјекту; идење ка предачком прапочетку и
историјском. Циља на епски пресек, са атентатором Гаврилом Принципом у средишту као предметом властите
идентификације; узноси немирење и бунт као перманентно стање бића,
саморазорност и стални дослух са смрћу. О томе ће све време и певати.
Поезија „Венац за Гаврила“ је компонована од шест целина које асоцирају
на исто толико преливних поља којима теку црне воде, бивајући све дубље а удари све интензивнији. То су: Предак и
потомак, Кућни вук, Венац за Гаврила, Из дубине бога, Завештање и Страшни суд.
Песнички свет М. Ненадића отвара се раном спознајом лирског субјекта у
односу на завичајни и ближњи свет, али не без
ухваћеног колективног памћења и гласа који пристиже из временских
даљина. При томе живот се нуди као континуирано трајање, у коме (духовно)
садејствују предак и потомак. Песникова дијахронијска перцепција, врло битна и
неизоставна.
У лирском кругу „Кућни вук“ присутан је „трајни немир“, а спознаја очаја
и ужаса бива јаснија. Очај и ужас
су константа „у мртваји“ човековог
бивства. Томе и трулежној поспаности
века супротставити вољу за слободом, дивљи принцип сопства, ватру немирења и
пламен бунта, и наћи се у светлом кругу прошлих источника, постаје несаница и
императив будућег атентатора.
Сонетна творевина „Венац за Гаврила“ има средишно место у књизи; она је
носивни стуб њене „архитектонике“, велико умеће и уметнички домет једне духовне реализације;
врхунац Ненадићеве идентификације са атентатором Приципом; место највеће
дивинизације према завичајнику и претку
који је једним пуцњем преорао дремежни свет. Нико и никад није тако комплексно
ухватио одјек Гавриловог пуцња и од њега начинио хвалоспевни белег за оне који
ишту правду, славе пркос и моћ отпора. Зашто? Стога што из Гаврила говори
превратник, право на слободу, на властити избор и побуну, опорука предака да злу
не треба повлађивати, да себе треба достојно оверити у времену и тако утиснути
име у памћење будућих. Он је слика свих прошлих и будућих сањара, са вером у смисленост жртве.
У целини „Из дубине Бога“
предачко је сасвим определило потомка, и он из те сенке више не може. Оптика и доживљај света
се много нису изменили: исти се немири носе, црнило се понавља, зебње
увећавају; на наметнутуте оквире и мефистофелску игру се лако не пристаје.
Предак се повлачи, мада понетост њиме не престаје, а у први план избија
потомак, сасвим дезорентисан, очајан и располућен у приликама опште деструкције и ратне калварије, што
најбоље показује „сноп“ песама
„Завештање“.
Настаје
време колективног усуда и растоке („Завештање“). Човек, свет у њему и око њега
урушени су. Свако је доживео „бродолом наде“, а „уточиште“ је кафана, бескућни
простор. Људи су бродоломници, а егзистенција уклети брод или, конкретније, Сплав „Медуза“ (из 1819) Теодора
Жерика, на коме су излуђени појединци, у
ранама и са вапајима, болесни и на самрти, кадаверични... У годинама настајања
Ненадићевих песама (на овом простору), цело једно друштво и домовина били су
налик на
овај сплав уклетих, на „Пијани брод“ Рембоа. То је и она Ненадићева скела
из истоимене песме, препуна празних душа и беспомоћних, на средини реке, у
време бомбардовања. Препуна скела која није пристигла Нигде, за чије путнике не
брине Нико. Сплав, од ужаса, паклених слика и Страшног суда, управо је и цела ова књига. А то ништа друго и није до обзнана Страшнг
суда који не обећава никакав спас у овом
„рају лудака“, како иронично за наше
цивилизацијско станиште каже песник.
И да
завршимо: М. Ненадић је екстровертни песник, осећајно-интуитивни,
бодлеровско-дисовски таман песник („цедим црнило“, рећи ће); попут Вијона
неукротив, изнутра анархичан; са ослонцем у епском и националном, са архетипом
у поетском току. Потенцира темпоралност (пролазност и смрт); свет без великих
озарења и наде јер време нас у нулу
претвара док нас носи „космички сплав“.
Завештање М. Ненадића је – као што рекосмо – горко, тамно, дубоко, од
наслага ужаса. Али га то не умањује. Он је антологијски, велики песник.
"Дневник", 8. мај, 2015.год. Ч. Ђ.
Нема коментара:
Постави коментар