ЛИРСКИ НЕОАВАНГАРДИЗАМ МИЛАНА ЖИВАНОВИЋА
Калакача
је, за неупућене, археолошки локалитет поред Бешке, са пронађеним
артефактима из периода од 10. до 8. века
п. н. е. Међутим, „Калакача“ је и наслов
поеме Милана Живановића, по којој је названа и последња
његова песничка књига, објављена 2014. године (Прометеј, Н. Сад), као властити
избор из лирског опуса који започиње збирком „Мирнодопске песме“ (1976).
Интелектуално радознао за све што је другачије и ново, Милан Живановић
(1950) постаје многосмеран у изрицању свога јаства (новинарство, публицистика,
огледи, драме, сликање, поезија). Окренутом себи и ономе што доживљава,
интроспективном, сликарство и поезија постају
Живановићева најподатнија могућност изрицања унутрашњих немира и трагања за
аутентичношћу која полази од потпуне слободе уметничког израза. Тако се може
објаснити и његова везаност, врло
кратка, за креативну групу „Фебруар“ која, заговрајући посве нова поимања у уметности, организује и
наступ „Закуска модерних уметности“ 1971. Буђење духа неоавангардизма коме
ни аутор „Калакаче“ није одолео. Већ
1973. и он приређује изложбу ликовних радова
„(а)социјативна поља“.У том кључу треба
и да се гледа на његове ликовне и поетске неоавангардистичке духовне
реализације, као и на дослух међу њима.
Повезује их апстрактни експресионизам, антимиметички поступак – како је
приметио Вујица Решин Туцић.
Док
у сликању прибегава концептуализму, у поезији следи већ познате стратегије
надреализма и примесе нове сигналистичке школе, о чему сведоче и његови аутопоетички искази уграђени у ткива
песама. Рецимо, сликарски али и песнички принцип за аутентичним изрицањем себе:
„Имам строг програм / Прављења слика / Ниједна неће бити/ По природи / Све ће
личити на мене“ (у песми „Начело“). Уверење, давичовско, да је песма, особито
слика израз тренутних интуитивних одсева: „Код сваке наредне реченице / може
нешто ускочити...“ У том смислу и допуна о ирационалности: „Ја течем али
уметности / су потребне случајности“. Остварују се спојеви неаналошких аналогија који надилазе логику
конвенционалних саодноса: „Научио сам да повежем / Раоник и бели Мерцедес“ или хватање
удаљености као што су „кишна глиста и Јован Златоусти“.
Милан Живановић, иако доста затворен у песничку апстрактност, и ствара у
„вуненим временима“, ипак не губи из вида „јавни друштвени контекст“ и не
одбацује свој критички окулар. Негативне конотације стално су присутне и –
могло би се рећи – његове песме не могу без стварносних одјека (само одјека)
које, најчешће, замагљују слике „унутрашњих пејзажа“ и ухваћених динамизама из
доњих слојева свести. Због чега и варљиви утисак да се песник удаљава од
тривијалне стварности и затвара у непредметне/ неухватљиве датости. Богате
асоцијативне умрежености доносе слике које постају очуђење, загонетка,
сензација, средство ослобађања дотад непознате емотивно-мисаоне енергије,
језика, стиха. А утој функцији бивају алузија, иронија, синестезија, оксиморон,
парадокс, игра речима (лудизам) – све механизми нове модерности.
Иза
оваквог раскивања језика и разобручавања енергије духа и неоавангардистичке
поетике од маглених стања и сања (у односу на стварност), стоји не само нова
естетика, него и нов Живановићев доживљај свакодневице. Она надолази у
алузивним сликама и „случајним“ отисцима предметности, што за последицу има
демистификацију нашег идеализованог трајања. Под маском маглених слика, у
блиским и удаљеним комадима, почиње да се указује другачија пројекција нашег живота. Он је као
и устајала и увек иста „водурина“, монохроматски тониран ( „црно – бело“); саздан
од пацовских (чиновничких) профила и
„шупљих људи“, од немотивисаних
„церекања коза“ по канцеларијама; од устројства – горе је „друг цар“, а доле су
„човечуљци“, у свему редуковани и обезличени људи. И док у првим књигама ове
поезије доминирају учауреност, језно манипулисање антрополошким вредностима,
површност, поновљивост
и свеопшта заблуда, због чега и крик који нико не чује. У оним наредним
„блоковима“, где су „Глобализација“ и „Калакача“ (поема) спознаја је још црња.
Све је празно: историја се нуди као празна, живот је празан, језик је „без
мезгре“ (израз Миодрага Павловића) и празан; биће човека у дну себе усахло и празно.Поема треба – кроз тродимензионалну
временску пројекцију – да потврди сву промашеност и узалудност нашега бивства,
наравно у светлу нових симулација и тривијалних митологија које воде у још већа
потирања наше есенцијалности и свега што смо били („Забоден(је) глогов колац у
видно поље“).
Милан Живановић је модеран песник, био и остао. Креће се од првобитне
апстрактности/ непредметности до приметне отворености спрам спољашних датости; бележи константе, песнички успоне, али не и
падoве. Одговоран према
песничкој речи, свету и себи.
"Дневник", 15. мај, 2015. год. Ч. Ђ.
Нема коментара:
Постави коментар